Medelhavsdieten

Så som namnet antyder så baseras medelhavsdieten på den typen av mat som man traditionellt har ätit runt medelhavet. Dieten togs fram på 1950 – talet och det är allmänt vedertaget att den har goda effekter på hälsan på de flesta som följer den. Den som följer medelhavsdieten äter främst fisk, olivolja, baljväxter, frukt, grönsaker och nötter. Även fullkornsbröd och rödvin har en framträdande roll i dieten. Rött kött och mejeriprodukter förekommer i begränsad utsträckning. Getost och yoghurt är dock vanligt.

Att medelhavsdieten anses vara bra beror till stor del på att den innehåller mycket Omega – 3, en lagom mängd fibrer och massor av E – och C – vitaminer. Dessutom innehåller den mycket antioxidanter, bara låga halter av mättat fett och inte särskilt mycket kolhydrater heller. Flera studier visar att den här dieten sänker kolesterolet i blodet.

Det här är inte en effektiv snabbkur för viktminskning utan handlar mer om att leva hälsosamt i ett långsiktigt perspektiv. Man har visat att personer som följer den här dieten är starkare och sundare, lever längre och faktiskt också att man kan behandla depression med den.

Enligt denna diet är det viktigt att äta regelbundet, med ungefär tre timmars mellanrum.